ورود به دنیای گنو/لینوکس/توزیع دبیان: تفاوت میان نسخه‌ها

ویکی‎کتاب، کتابخانهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
خط ۲۲: خط ۲۲:
{{پانویس}}
{{پانویس}}
</noinclude>
</noinclude>
[[رده:سمند]]
[[رده:گنو/لینوکس]]

نسخهٔ ‏۲۷ نوامبر ۲۰۱۴، ساعت ۱۵:۱۴

در این کتاب به برسی مفاهیم گنو/لینوکس تحت توزیع دبیان پرداخته می‌شود. و اما دلیل انتخاب دبیان؟! چرا دبیان را انتخاب کنیم؟

پروژهٔ دبیان کمی پس از تولد گنو/لینوکس، در آگوست ۱۹۹۳ توسط یان مورداک[۱] آغاز شد و هم اکنون توسط گروهی داوطلب از کاربران خودش اداره می‌شود. این گروه با تمام توان سعی دارند سیستم‌عاملی کاملاً آزاد تولید کنند که در این امر نیز بسیار موفق بوده‌اند. هر چند به نیاز برخی کاربران خود که نیازمند استفاده از نرم‌افزارهای غیر آزاد هستند احترام گذاشته و این بسته‌های نرم‌افزاری را در مخازنی جدا ارائه می‌دهند، دبیان یک توزیع آزاد واقعی است و امنیت و استواری آن مثال‌زدنی و بی‌همتا است. برخی دیگر از دلایل انتخاب دبیان عبارتند از:

بسیاری از موسسات و ادارات کشورهای مختلف از دبیان استفاده می‌کنند که فهرست آن‌ها در این نشانی: www.debian.org/users قابل مشاهده‌است.

پست‌های الکترونیکی که به فهرست پستی دبیان ارسال می‌شود در کوتاه ترین زمان پاسخ دادخ می‌شوند. برای مشاهده و عضویت در این فهرست‌ها می‌توانید به این نشانی: www.debian.org/MailingLists مراجعه کنید.

دبیان دارای یکی از بهترین سیستم مدیریت بسته‌های نرم‌افزاری است، این قابلیت به تنهایی برتری دبیان را در برابر دیگر توزیع‌ها اثبات می‌کند. با این ابزار تنومند که APT نام دارد مشکل وابستگی[۲]‌های بسته‌های نرم‌افزاری که در توزیع‌های مبتنی بر ردهت (RPM) دیده می‌شود کاملاً حل شده‌است.

با وجود APT انجام ارتقاهای نرم‌افزاری بسیار تسهیل یافته به‌طوری که با یک فرمان می‌توان سیستم‌عامل را به نسخهٔ جدیدتر ارتقا داد. دبیان مفهوم یک بار نصب برای همیشه را عملی می‌کند. در مورد APT در فصول آینده مفصلاً بحث خواهد شد.

پایداری سیستم‌های دبیان بی‌همتاست، سیستم‌های دبیان ماه‌ها بدون نیاز به راه‌اندازی مجدد کار می‌کنند و دلیل متوقف‌شدن آن قطع برق یا ارتقاهای سخت‌افزاری است.

پیگیری اشکالات نرم‌افزارها و حفره‌های امنیتی دبیان از نشانی bugs.debian.org برای عموم آزاد و قابل دسترس است. دبیان حتی اشکالات موجود را از دید کاربر پنهان نمی‌سارد بلکه با گزارش اشکالات می‌توانید به برطرف‌سازی آن توسط تیم توسعه دبیان سرعت ببخشید.

دبیان دارای امکانات رمزنگاری برای نشت‌های امن، صدها ابزار توسعهٔ نرم‌افزار و زبان‌های برنامه‌نویسی است و در نهایت مسیر دبیان توسط نیاز کاربران خود و فلسفهٔ نرم‌افزارهای آزاد مشخص و هدایت می‌شود.

این موارد برخی از دلایل انتخاب دبیان در بین توزیع‌های گنو/لینوکس بود اما در مقایسه با دیگر سیستم‌عامل‌ها همچون ویندوز می‌توان صدها برتری و مزیت ذکر کرد که از حوصلهٔ این کتاب خارج است.

پانویس

  1. Ian Murdock
  2. Dependency