راهنمای برگزاری کارسوق‌های دانش‌آموزی/کارسوق چیست؟: تفاوت میان نسخه‌ها

ویکی‎کتاب، کتابخانهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
به‌روزرسانی پیوندها پس از تغییر نام کتاب
خط ۲: خط ۲:
| عنوان = کارسوق چیست؟
| عنوان = کارسوق چیست؟
| قسمت =
| قسمت =
| قبلی =[[راهنمای برگزاری کارسوق برای دانش‌آموزان/مقدمه|مقدمه]]
| قبلی =[[راهنمای برگزاری کارسوق‌های دانش‌آموزی/مقدمه|مقدمه]]
| بعدی =[[راهنمای برگزاری کارسوق برای دانش‌آموزان/نمونه‌هایی از کارسوق‌های برگزارشده|نمونه‌هایی از کارسوق‌های برگزارشده]]
| بعدی =[[راهنمای برگزاری کارسوق‌های دانش‌آموزی/نمونه‌هایی از کارسوق‌های برگزارشده|نمونه‌هایی از کارسوق‌های برگزارشده]]
| یادداشت = [[راهنمای برگزاری کارسوق برای دانش‌آموزان]]
| یادداشت = [[راهنمای برگزاری کارسوق‌های دانش‌آموزی]]
}}
}}


خط ۳۳: خط ۳۳:
* [http://physics.sharif.edu/~amp/education.html تجربه‌هایی در آموزش، به ویژه آموزش فیزیک]. بازدید در تاریخ ۲۱ شهریور ۱۳۸۶.
* [http://physics.sharif.edu/~amp/education.html تجربه‌هایی در آموزش، به ویژه آموزش فیزیک]. بازدید در تاریخ ۲۱ شهریور ۱۳۸۶.


[[رده:راهنمای برگزاری کارسوق برای دانش‌آموزان]]
[[رده:راهنمای برگزاری کارسوق‌های دانش‌آموزی]]

نسخهٔ ‏۳ ژوئن ۲۰۱۹، ساعت ۱۸:۵۲

مقدمه کارسوق چیست؟ نمونه‌هایی از کارسوق‌های برگزارشده
راهنمای برگزاری کارسوق‌های دانش‌آموزی


کارسوق چیست؟

این نوشته را از ویکی‌پدیای فارسی برداشته‌ایم.

کارسوق جایگزینی برای واژهٔ انگلیسی workshop و به معنی یک دورهٔ آموزشی کوتاه‌مدت دربارهٔ موضوعی خاص است. در ایران برگزاری کارسوق در سطح دانشگاهی سابقهٔ طولانی‌تری از برگزاری کارسوق برای دانش‌آموزان دارد.

کارسوق

کارسوق‌های دانش‌آموزی در ایران

کارسوق‌های دانش‌آموزی فرصتی هستند تا دانش‌آموزان در محیطی جذاب، فارغ از محدودیت‌های نظام کلاسیک آموزشی، با علوم گوناگون آشنا شوند. برای همین، برنامه‌های کارسوق‌ها معمولاً شامل جلسه‌های گفت‌وگو، آزمایش، بحث، کارگاه‌های عملی، مسابقه، و سایر روش‌های متنوع برای آموزش هستند.

برگزارکنندگان کارسوق‌های دانش‌آموزی معمولاً دانشجویان فعال دانشگاه هستند که به آموزش علوم علاقه دارند. موضوعات کارسوق‌ها می‌تواند بسیار متنوع باشد؛ از ریاضیات و فیزیک و شیمی گرفته تا جامعه‌شناسی، روان‌شناسی، نجوم، عصب‌شناسی و اقتصاد.

کارسوق‌های دانش‌آموزی معمولاً بین دو تا پنج روز طول می‌کشند. معمولاً یک تیم برگزارکننده که همه‌گونه تدارک لازم برای اجرای کارسوق را دیده است، به مدرسهٔ محل برگزاری (که گاهی اوقات در شهرستان واقع است) می‌رود. گاهی نیز کارسوق در سطح وسیع‌تری برگزار می‌شود و دانش‌آموزان مدارس مختلفِ یک منطقه (و گاهی دانش‌آموزان از سراسر کشور) در کارسوق شرکت می‌کنند. گاهی برای گزینش دانش‌آموزان برای شرکت در کارسوق، آزمون ورودی برگزار می‌شود.

کارسوق فرصتی برای مدارس شهرهای مختلف است تا برای مدت کوتاهی از امکانات آموزشی متنوع و کیفیت آموزشی بالا بهره ببرند. در کارسوق معمولاً مطالب علمی جالبی که در برنامهٔ رسمی آموزشی مدارس گنجانده نشده است، به دانش‌آموزان عرضه می‌شود. کارسوق‌ها معمولاً انگیزه‌ای برای دانش‌آموزان جهت شرکت در فعالیت‌هایی فراتر از برنامهٔ درسی هستند؛ فعالیت‌هایی مانند انجام طرح‌های دانش‌آموزی، شرکت در المپیادهای علمی، شرکت در جشنواره‌هایی چون جشنوارهٔ خوارزمی و گردهم‌آیی دانش‌آموزی انجمن فیزیک ایران.

نمونه‌هایی از کارسوق‌های دانش‌آموزی در ایران

نخستین کارسوق‌های دانش‌آموزی در ایران توسط سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان (سمپاد) در سال ۱۳۷۱ برگزار شدند. در سال‌های اخیر نیز این سازمان کارسوق‌های ملی گوناگونی را با حضور دانش‌آموزان برگزیدهٔ مدارس سمپاد سراسر کشور برگزار کرده است، از جمله کارسوق ملی نجوم و کارسوق ملی عصب‌شناسی.

گروه کارسوق ریاضی نیز متشکل از تعدادی از دانشجویان دانشکده علوم ریاضی دانشگاه صنعتی شریف است که با حمایت برخی از استادان این دانشکده تأسیس شده است و هر ساله برنامه‌های پنج‌روزهٔ آشنایی با ریاضیات را برای دانش‌آموزان دبیرستانی مدارس تهران برگزار می‌کند. این گروه برنامه‌هایی را نیز در مدارس سمپاد شاهرود و رشت و بندرانزلی برگزار کرده است.

گروه‌های غیررسمی و ثبت‌نشدهٔ بسیاری نیز از دانشجویان وجود دارند که در شهرهای مختلف کارسوق برگزار می‌کنند. گاهی اوقات دانشجویان شهرستانی که در دانشگاه‌های تهران درس می‌خوانند، در مدرسهٔ سابق خود در شهرستان کارسوق برگزار می‌کنند. به عنوان مثال دانش‌آموختگان سمپاد یزد در سال‌های گذشته کارسوق‌هایی در زمینه‌های لینوکس، علوم رایانه، نجوم و رباتیک را به صورت منظم برگزار کرده‌اند

منابع