فيڶٿڕ:فنی-ضدسانسور-بيرون

ویکی‎کتاب، کتابخانهٔ آزاد

کتاب فیڶٿڕ>>راهنمای فنی>> راه‌های گذر از سانسور اینترنت>>برای افراد سانسورنشده

افرادی که اینترنت سریع و ارزان و سانسورنشده دارند، می‌توانند از آن برای کمک به دوستان‌شان که پشت سانسور هستند استفاده کنند. این بخش به روش‌ها و نرم‌افزارهایی می‌پردازد که برای افرادی مفیدند که خارج از حلقه‌ی سانسور که علیه آن مبارزه می‌کنند.

ایده‌ی کلی[ویرایش]

کامپیوترتان را به یک سرور وب تبدیل کنید؛ برای کسانی که می‌توانند کامپیوترشان را شبانه‌روز روشن و متصل به اینترنت نگه دارند. این کار برای استفاده‌های متنوع شخصی خودتان مفید است: با داشتن سرور شخصی، شما نیاز به اجاره کردن فضای وب برای گذاشتن عکس و موسیقی در وبلاگ‌تان ندارید: تمام فضای هارد دیسک کامپیوتر خودتان روی وب در اختیار شماست. و در ضمن با نصب یک اسکریپت واسطه‌ی HTTP، می‌توانید کامپیوترتان را به یک سرور واسطه تبدیل کنید و آدرس آن را به دوستان‌تان در محدوده‌ی سانسور بدهید تا بتوانند از سد سانسور بگذرند. راهنمای تبدیل کامپیوتر خانگی به سرور وب باید شامل توضیحاتی برای نصب IIS (برای کسانی که Windows XP Professional دارند) و توضیحاتی برای نصب Apache (برای کسانی که از دیگر سیستم‌عامل‌ها استفاده می‌کنند) باشد، به علاوه چون اغلب افراد آی پی ثابت (Static IP) ندارند، باید توضیحاتی هم در مورد استفاده از سرویس‌های Dynamic DNS برای آی پی داینامیک (مثل no-ip) داده شود. درباره‌ی نصب یک اسکریپت برای پروکسی، مثل php یا Perl نیز توضیحاتی لازم است.

سایفون Psiphon[ویرایش]

سایفون: می‌توانید با نصب نرم‌افزار سایفون روی کامپیوتر خودتان و ساختن چند یوزر نیم و پسورد برای دوستان‌تان که در حلقه‌ی سانسور قرار دارند، کامپیوترتان را تا زمانی که روشن و به اینترنت وصل است، برای آن دوستان به پروکسی تبدیل کنید.

توضیحات بیشتر در مقاله‌ی پژمان درباره‌ی استفاده از سایفون: اصل مقاله